07 Nisan 2013 Pazar - Bugün
Hurda araç teşvikinin ayrıntıları
Yazarımız Ünsal Ban hükümetin hurda araçlara yönelik uyguladığı teşvik paketinin ayrıntılarını kale aldı.
İşte o yazı:
Yeni MTV uygulaması sayesinde düşük karbon salınımlı araçların daha düşük vergiye tabii olacağını vurgulamıştık. Bu ana hatları ile olumlu bir uygulamaydı ancak yeterli değildi. Hedeflerin yakalanabilmesi için MTV düzenlemesinin hurda teşviki ile desteklenmesi gerekiyordu. Bu köşeden çağrıda bulunduk.
Binekleri kapsıyor
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanımız Nihat Ergün de, İçişleri ve Ulaştırma Bakanlıklarımızın hurda teşvikine ilişkin çalışma başlattığını açıkladı. Yeni teşvik paketi 20 yaş üzeri binek araçları kapsıyor. Bu araçların vergi borçları, bu borçların gecikme zamları ve gecikme faizleriyle birlikte tescil plakalarına kesilen idari para cezalarının tamamı siliniyor.
Belirlenecek maddi değer üzerinden araç sahiplerine ödeme yapılıyor ya da alınacak yeni araçlarda indirim sağlanıyor. Araçların değerinin nasıl belirleneceğine gelince...
Henüz netlik yok
Çalışmalar yeni başladı, bu konuda henüz netlik yok. Geçtiğimiz yılın kasım ayında yürürlüğe konan ve ticari araçları kapsayan teşvik paketindekine benzer bir düzenleme bekliyoruz.
Ticari araçları kapsayan teşvik paketinde, araçların model yılına göre kilogram başına belli bir bedel belirlenmişti. Kilogram başına ödenen bu bedel, 1973 model ve öncesi taşıtlar için 0,80 liraydı.
Devamı şöyle:
* 1974, 1975, 1976 model taşıtlar için 0,90,
* 1977, 1978 ve 1979 model taşıtlar için 1,
* 1980 ve 1981 model taşıtlar için 1,10,
* 1982 ve 1983 model taşıtlar için 1,20,
* 1984 ve 1985 model taşıtlar için 1,30,
* 1986 ve 1987 model taşıtlar için 1,40,
* 1988, 1989 ve 1990 model taşıtlar için ise 1,5 lira.
Güvenlik için önemli MTV düzenlemesi ile birlikte uygulanacak olan hurda teşviki hem çevreye sağlayacağı faydalar hem de trafik güvenliğinin artması açısından büyük önem taşımaktadır.
Yaşı yüksek, bakımları aksatılmış ve hatta trafik muayenesinden geçememiş olmasına rağmen trafikte seyreden eski araçlar hem can hem de mal varlığımızı tehdit etmektedir.
Öyle ki, 2011 yılında gerçekleşen 1.298.928 kazada 3.835 kişi hayatı kaybetmiş, 238.074 kişi de yaralanmıştır. Bu kazaların büyük bir çoğunluğu araçların ömrünü tamamlanmış ve eski olmasından kaynaklanmıştır.
Kaza sayısı azalabilir
Yeni uygulama öyle umuyor ve tahmin ediyoruz ki, kaza sayısını önemli ölçüde azaltacaktır.
Trafikte aktif şekilde kullanımda olan 20 yaş ve üzeri 2,7 milyon araçtan 2 milyondan fazlasının otomobil sınıfında olduğunu dikkate aldığınızda, trafiğin de ne ölçüde rahatlayacağını hesap edebilirsiniz.
Hurda teşviki ile artacak hareketlilik, yıllık 1 milyonu aşan üretim kapasitesine sahip olan otomotiv sektörümüzü de canlandıracaktır.
Her yönüyle faydalı bir uygulama bu, hayırlı uğurlu olsun.