Merhaba arkadaşlar,
En büyük karşılaştığınız sorunlardan biridir sarj konusu genel olarak.Ustalar düz dinamoları değiştirmek için genellikle size öneride bulunurlar.Aralarında ki farklar ise şu şekilde.
Alternatör ile düz dinamo ikisinin de iyi ve kötü tarafları var.
Düz dinamo rölantide yeterli akım üretemez, mesela farlar açıkken rölantide aküden yer, akünüz zayıf ise ve farlar açık ağır trafikte kullanırsanız stop ettiğinizde marş basacak kadar akım vermeyebilir akü. Motor devri 1200 devre geldiğinde hem farlara yeter hem aküyü şarja alır. Kendi vosvosumda da düz dinamo var, far, arka cam buğu çözücü fanı, salyangoz fan, radyo açık halde aküm şarj oluyor motor 1600 devri bulduğunda. Ancak bunlar açıkken sis farlarını da açarsam aküden yemeye başlıyor, sis farı açıksa salyangozu kapatınca yine akü şarja başlıyor. Düz dinamonun kapasitesi bu kadar, 30A yani 360Watt üretir.
Bobin, karbüratör tesisatı --> 35 watt
Park Lambaları --> 36 watt
Kısa Farlar --> 110 watt
Salyangoz --> 80 watt
Arka cam fanı --> 100 watt
Sis Farı --> 130 watt
Alternatör daha modern bir sistem olduğu için rölantide farlar açık olsa bile aküyü şarj ediyor, trafikte aküden yeme durumu yok. 50A yani 600 watt çıkış veriyor bu yüzden aksesuarları aynı anda açtığınızda aküden yeme riski daha az. Ancak alternatörler düz dinamoya göre daha sık arıza yapıyor gördüğüm kadarı ile. Diyotları yanabiliyor, konjektörü arıza yapabiliyor, şarj lambası geceleri kısık olarak yanarak tedirgin edebiliyor. Bir de alternatörün ilk şarja başlaması için şarj lambasından geçen akımın alternatöre iletilmesi gerekiyor. Şarj lambasının ampulü patlarsa veya bitik akü ile araba vurdurularak çalıştırılırsa alternatörün şarj etmesi mümkün değil. Düz dinamo her koşulda şarj eder, akü boş da olsa, şarj lambası ampulü patlak da olsa şarj eder her şekilde, kolay kolay da arıza yapmaz, sadece kömürleri çabuk biter, bir çift kömür de 5-10TL ve 5 dakikada değiştirilir.
Bu şekilde ikisinin de iyi ve kötü yanı var.
Not: Yavuz Sevgili tarafından düzenlenmiştir.